Maria Turzańska - pianistka - absolwentka Konserwatorium Wiedeńskiego w klasie fortepianu prof. Teodora Leszetyckiego założyła w 1903 r i prowadziła do 1939 r. pierwszą w Jarosławiu Szkołę Muzyczną. Jej siedziba mieściła się w Kamienicy Attavantich - dzisiejszym Centrum Kultury i Promocji - współorganizatora festiwalu. - Jej postać należy przypominać, powinna mieć należyte miejsce w pamięci jarosławian - podkreślał prowadzący festiwal Bogusław Pawlak. Artyści dobrani zostali według szczególnego klucza:
I dzień - Mistrz i uczeń - według tej przedziwnej relacji kształcą się młodzi muzycy mając zawsze indywidualne zajęcia z gry na instrumencie. Taką relację wytworzyła Maria Turzańska i prof. Teodor Leszetycki podczas studiów w Wiedniu, a goście 1. dnia festiwalu to także mistrz i uczeń - Janusz Skowron z Akademii Muzycznej w Krakowie i jego student - Chińczyk Wenxiao Xu. Skowron wykonał dla nas 32 Wariacje Beethovena, Nokturn Es-dur i dwa preludia Chopina oraz Etiudę transcendentalną Mazeppa Liszta i Pieśń Schuberta w transkrypcji Liszta, natomiast Wanxio Xu - Sonatę g-moll Schumana. Janusz Skowron po zakończonym koncercie powiedział: - Zazdroszczę Państwu warunków do nauki i koncertowania, niestety możemy w Krakowie tylko o tym pomarzyć.
II dzień - Konserwatorium Warszawskie - Tomasz Lupa i Maciej Wota - to pianiści związani z Konserwatorium w Warszawie znani jarosławskiemu środowisku muzycznemu chociażby z powodu, iż obaj są synami absolwentów jarosławskiej szkoły muzycznej: Andrzeja Lupy oraz Marka Woty. Tomasz Lupa - wykładowca Uniwerystetu Muzycznego w Warszawie kilkakrotnie koncertował w jarosławskiej Sali Lustrzanej CKiP, tym razem wykonał Sonatę d-moll Bacha, pięć pieśni Karłowicza transkrypowanych na fortepian oraz Sonatę C-dur Mozarta. Maciej Wota - student zagrał dwa Mazurki Szymanowskiego oraz Sonatę h-moll Chopina. Dodatkowym nawiązaniem do jarosławskiej tradycji jest wspólny dla Konserwatorium Warszawskiego i PSM w Jarosławiu patron: Fryderyk Chopin.
III dzień - Śladami Marii Turzańskiej - mieliśmy okazję posłuchać młodszych o kilka pokoleń kolegów pianistki - studentów Wiedeńskiego Konserwatorium: Piotra Kościka i Macieja Skarbka. Finałowy dzień festiwalu to wykonanie przez znanego jarosławianom z koncertów w Sali Lustrzanej CKiP Piotra Kościka Fantazji c-moll Mozarta oraz Sonatiny Ravela, następnie Maciej Skarbek zagrał utwór Gaspard de la Nuit Ravela. Kulminacją trzydniowych spotkań z muzyką fortepianową było wykonanie przez Kościka (partia fortepianu) i Skarbka (partia orkiestry) koncertu fortepianowego nr 3 c-moll Beethovena.
Niech ta sala żyje, nadaje kulturalny ton miastu - to słowa Bogusława Pawlaka, witającego gości i wykonawców podczas I Chopinowskich Dni Muzyki Fortepianowej im.Marii Turzańskiej.
Sala koncertowa PSM w Jarosławiu została oddana do użytku w październiku 2011 r. Koszt jej budowy to 6 mln złotych sfinansowanych ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego „Rozwój infrastruktury kultury i szkolnictwa artystycznego". Sala wyposażona jest w koncertowy fortepian Steinway&Sons Hamburg model D-274, organy piszczałkowe firmy Ahlborn oraz profesjonalne studio nagrań.
I Chopinowskie Dni Muzyki Fortepianowej wpisują się w tegoroczne rocznice: 65. powstania PSM I st. w Jarosławiu, oraz 55. śmierci patronki Festiwalu - Marii Turzańskiej.