Strona główna » Na bieżąco » Aktualności / wydarzenia » Archiwum » 2013 » Marzec
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Aktualności / wydarzenia

Informacja dla mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej w Jarosławiu

W związku z licznymi pytaniami mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej w Jarosławiu, dotyczącymi składania deklaracji o wysokości opłaty z tytułu odbierania odpadów - Burmistrz Miasta Jarosławia informuje, że obowiązki właściciela nieruchomości określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej spoczywają na Zarządzie Spółdzielni Mieszkaniowej.

Burmistrz nie zgadza się ze stanowiskiem Spółdzielni iż „nie może pełnić roli właściciela nieruchomości i składać deklaracji o wysokości opłaty za swoich lokatorów oraz uiszczać należnej opłaty do gminy z tytułu odbierania odpadów". Ten pogląd zdaje się dowodzić, że Zarząd Spółdzielni źle interpretuje regulacje zawartą w przepisie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

 

Kto jest właścicielem nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej definiuje Ministerstwo Środowiska:

Zgodnie z art.2 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391) jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903, z późn. zm.) lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany. Również ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003, Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.) odwołuje się w kwestiach dotyczących zarządu nieruchomością wspólną do ustawy o własnościach lokali (w art. 26 oraz 27).

Wobec powyższego należy stwierdzić, ze obowiązki właściciela nieruchomości określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej spoczywają na zarządzie wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. 

Ponadto należy zauważyć, że w dotychczasowym stanie prawnym do obowiązków właściciela nieruchomości należało zawarcie umowy na odbieranie odpadów komunalnych, które to umowy spółdzielnie mieszkaniowe zawierały nie kwestionując dotąd swojego statusu właściciela nieruchomości w rozumieniu ustawy. Definicja właściciela nieruchomości nie uległa zmianie.

Interpretacja dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska:

mos.gov.pl w zakładce „Interpretacje przepisów prawnych" - Kto jest właścicielem nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej?

 

 

Biuro Informacji i Komunikacji Społecznej
(22.03.2013 | aktualizacja 22.03.2013 08:09)
Archiwum
Listopad 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12