Aktualności / wydarzenia

Dziecięca matematyka bez granic

W Miejskim Przedszkolu nr 9 w lutym dbyły się warsztaty metodyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas 0-3 pod hasłem „Dziecięca matematyka” - edukacja matematyczna dziecka w wieku przedszkolnym wg koncepcji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Jak się okazuje warsztaty były świetną okazją do poszerzenia wiedzy z zakresu edukacji matematycznej.
Fot. Archiwum MP 9
„Warsztaty wzbogaciły naszą wiedzę i pokazały ciekawe rozwiązania zajęć w ramach edukacji przedszkolnej" - komentuje organizatorka spotkania dyrektor MP 9 Agata Kolasa-Skiba.

Warsztaty poprowadziła mgr Ewa Zielińska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie - wieloletnia nauczycielka wychowania przedszkolnego, współautorka programów edukacyjnych, publikacji dla nauczycieli, pakietów pomocy i zabawek edukacyjnych dla dzieci oraz artykułów dla rodziców. Wspólnie z prof. E. Gruszczyk-Kolczyńską prowadzi badania nad metodami lepszej efektywności procesu wychowania i kształcenia dzieci w przedszkolu i szkole. Działalność obu wykładowczyń przyczynia się do zmiany rzeczywistości przedszkolnej w zakresie wspomagania rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza edukacji matematycznej. E. Zielińska oraz prof. E. Gruszczyk-Kolczyńską ustaliły przyczyny nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki oraz mechanizmy niszczące motywację do nauki, opracowała skuteczne działania naprawcze dla tych obszarów.

Celem wspomnianej koncepcji jest przede wszystkim wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci. Zdaniem autorki, edukacja matematyczna przedszkolaków powinna być wtopiona w działania, zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają bowiem szeroki zakres: służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.

W edukacji matematycznej dzieci przedszkolnych najważniejsze stają się osobiste doświadczenia i to one stanowią podwalinę, z której dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Zamiast więc sadzać dziecko przed sobą i tłumaczyć mu bądź opowiadać - pozwólmy dzieciom działać i doświadczać.

Nasza matematyczna działalność podczas WARSZTATU MATEMATYCZNEGO skupiła się wokół następujących 12 kręgów tematycznych, uwzględniając stopniowanie trudności i prawidłowości rozwoju dziecka:           

- orientacja przestrzenna, czyli kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i rozmawiać o tym, co się wokół niego dzieje;
- rytmy - rozwijają umiejętność skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach; potrzebne są przy nabywaniu umiejętności liczenia i rozumienia sensu mierzenia;

- kształtowanie umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania - obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach do liczenia w pamięci;

- wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, którego celem jest przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej (zbiory);

- rozwijanie umiejętności mierzenia długości w oparciu o różne miary długości (łokieć, centymetr, metr itp.;

- klasyfikacja - wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych do tworzenia pojęć (wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach - segregowanie);

- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych - doskonalenie umiejętności rachunkowych;

- zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia (ważymy lalki, piłki, zabawki), używamy terminu „ciężar";
- mierzenie płynów - pomaga dzieciom zrozumieć pojęcia: mniej - więcej.

- intuicje geometryczne - kształtowanie pojęć geometrycznych - dziecko konstruuje w swoim umyśle pojęcia: figury, układanie szlaczków, lustrzane odbicia figur;

- konstruowanie gier przez dzieci - hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolności do wysiłku umysłowego: gry - opowiadania, gry z czynnościami matematycznymi (doliczania, odliczanie);

- zapisywanie czynności matematycznych znakami (<, >, =,+,-).

W zajęciach uczestniczyli nauczyciele z przedszkoli nr 9,8,10,3 i szkół podstawowych nr 4, 9, 11.

Publikacja:
Biuro Informacji i Komunikacji Społecznej
(27.02.2015 | aktualizacja 02.03.2015 14:07)
Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65