Strona główna » Na bieżąco » Aktualności / wydarzenia » Archiwum » 2007 » Wrzesień
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Aktualności / wydarzenia

Ogólnopolski Dzień Odpowiedzialnej Sprzedaży wyrobów tytoniowych

Ponad 200 miejscowości, w tym Jarosław, bierze dziś udział w ogólnopolskim Dniu Odpowiedzialnej Sprzedaży, którego celem jest ograniczanie dostępu nieletnich do wyrobów tytoniowych i alkoholu w punktach sprzedaży. Z ostatnich badań typu "tajemniczy klient" wynika, że dwie trzecie sprzedawców w Polsce sprzedałoby papierosy osobie wyglądającej na niepełnoletnią; w Jarosławiu zrobiłoby tak 77%, a w przypadku napojów alkoholowych - 44% badanych.

W Dniu Odpowiedzialnej Sprzedaży (13 września) sprzedawcy wyrobów tytoniowych w Jaśle, Przemyślu, Jarosławiu, Kołaczycach, Brzozowie, Nowej Dębie, Krościenku Wyżnym i reszcie z ponad 200 miejscowości w Polsce mogą spodziewać się wzmożonych wizyt patroli straży miejskiej lub policji, tajemniczych klientów i zaproszenia na szkolenie z zasad odpowiedzialnej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

 

"Sprzedawcy mają obowiązek potwierdzać pełnoletność kupującego wyroby tytoniowe i alkoholowe. Jeśli tego nie robią, to narażają się na wysokie mandaty i grzywny" - przypomina Burmistrz Miasta Jarosławia.

Akcja ma charakter edukacyjny, ale organizatorzy liczą również na presję, jaką wywołują naklejka STOP18! lub list od prezydenta, burmistrza czy wójta, wręczane przez umundurowanych funkcjonariuszy straży miejskiej lub policji. Odpowiedzialne zachowanie sprzedawców mają też wymuszać rodzice dzieci w wieku gimnazjalnym, do których trafią ulotki "Jak uchronić twoje dziecko przed paleniem?". "Dzieci powinny wiedzieć, dlaczego jest dla nas ważne, żeby nie paliły papierosów i piły alkoholu. Tym bardziej nie może być przyzwolenia na sprzedażnych artykułów niepełnoletnim" - mówi Marta Zagrodzka z Komitetu na rzecz Dzieci w Polsce "KONARD", partnera Programu STOP18!

 

Każdy z blisko 2,5 tys. polskich samorządów mógł dobrowolnie zgłosić swój udział w akcji w odpowiedzi na wysłane w maju zaproszenie, które podpisał m.in. Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński. Odpowiedziało ponad 40 samorządów, 120 weszło do programu a 50 zgłosiło się do udziału w Miesiącu Odpowiedzialnej Sprzedaży Małopolska 2007. Zdaniem organizatorów akcji dotychczas Program Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18! co roku angażował kilkanaście-kilkadziesiąt samorządów, więc widać znaczny postęp. "Cieszymy się, że coraz więcej przedstawicieli samorządów rozumie, że bez zaangażowania władz lokalnych nie da się wyegzekwować zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych niepełnoletnim" - mówi Hubert Zawadzki z Philip Morris Polska, partnera Programu STOP18!

 

Patronem medialnym X edycji Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18! jest "Poradnik Handlowca".

 

 

***

W tym roku odbywa się X edycja Program Odpowiedzialnej Sprzedaży. Prowadzony od 1998 r. Program opiera się na partnerstwie firm i organizacji, które współpracują na rzecz wyeliminowania dostępu nieletnich do wyrobów tytoniowych. Są to: firma tytoniowa Philip Morris Polska S.A., sieci dystrybucyjne i handlowe Ruch, Kolporter, E.Leclerc, Real, Tesco, Żabka i WSS Społem Praga Południe, PKN Orlen i Shell, organizacje pozarządowe Stowarzyszenie "U Siemachy", Komitet na rzecz Dzieci w Polsce "KONARD", Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom. Założenia Programu propagują stowarzyszenia handlowe Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Izba Handlu, Unia Polskich Sieci Detalicznych. Programowi patronuje również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Informacje na temat Programu można znaleźć na stronie internetowej www.stop18.pl.

Lesław Strohbach
Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Miasta i Zarządzania Kryzysowego
(12.09.2007 | aktualizacja 30.11.2007 14:54)
Archiwum
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30