Strona główna » Nasze wydawnictwa » styczeń-luty, nr 1-2 (147-148) / 2005 » Sesja Rady Miasta
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

styczeń-luty, nr 1-2 (147-148) / 2005

Wystąpienia radnych - Budżet

PaniePrzewodniczący, Wysoka Rado, Drodzy Państwo !

Budżet miasta jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy w określonej wysokości po stronie dochodów i wydatków. Jest to akt prawny będący podstawą gospodarki finansowej gminy, zawierający normy prawne. Uchwała budżetowa wyznacza granice rocznej działalności budżetowej samorządu. Bez tych granic i kierunków działalności budżetowej jakiekolwiek poczynania jednostki samorządu terytorialnego mają nieokreślony, a nawet nieuporządkowany charakter, trudny do zaakceptowania w ramach zwykłego porządku prawnego. Zgodnie z przepisami art 5.18 ustawy o finansach publicznych jednostki budżetowe mogą dokonywać wydatków tylko do wysokości zakreślonej dla nich w obowiązującym budżecie. Wydatki są limitowane i nie mogą ulegać zwiększeniu w ciągu roku budżetowego. Dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem w sposób celowy i oszczędny. Podsumowując swoje rozważania na temat proponowanego projektu uchwały w sprawie sprawozdania zmian powodujących zwiększenie wydatków w uchwalonym budżecie miasta, stwierdzam, że Rada Miasta nie może dowolnie w ciągu roku ustalać listy dodatkowych zadań i wydatków na ich realizację. Gmina realizuje tylko te zadania, które wynikają z uchwalonego budżetu. Lista dla dodatkowych zadań w ciągu roku jest zamknięta. Na realizację zadań można wydać tylko tyle ile zapisano w budżecie. Prawo budżetowe nie przewiduje w ciągu roku zwiększenia wydatków w uchwalonym już budżecie, zapobiega chaosowi, żywiołowości i niekontrolowanym działaniom w zakresie gospodarki finansowej. Podobnie, ale bardziej szczegółowo stanowi ustawa o finansach publicznych. W toku wykonywania budżetu obowiązuje zasada, że wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych mogą być dokonywane bez względu na poziom wydatków zaplanowanych w budżecie. Powinny być jednak zrefundowane w trybie przeniesień środków finansowych z innych podziałek klasyfikacji budżetowej. Art. 128 ufp reguluje wszystkie możliwe zdarzenia mające wpływ na wzrost wydatków budżetowych.

Cytuję: "w toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających na zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzeniem w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa, z budżetu innych jednostek samorządu terytorialnego, ze zmianami kwot subwencji i w wyniku podziału rezerw".Uzasadnienie w proponowanym projekcie uchwały zwiększenia wydatków budżetowych wzrostem ponad planowych dochodów nie wynika z wymogów regulacji prawnych i obowiązującej procedury projektowania uchwały przy opracowaniu budżetu.Sprawnie funkcjonujący model finansowy wymaga sporządzenia wielu analiz i rachunków symulujących, a także stworzenia właściwych zobiektywizowanych kryteriów, na podstawie których mogą być dokonywane zmiany z zachowaniem obowiązującego prawa. Odpowiedzialność za sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w zakresie gospodarki środkami publicznymi ponoszą radni. Budżet jest narzędziem, za pomocą którego samorząd może działać w sposób celowy, oszczędny i uporządkowany.

W związku z powyższym składam formalny wniosek o oddalenie projektu uchwały w sprawie zwiększenia wydatków budżetowych w ostatnich miesiącach 2004 r., gdyż nie mieści się w granicach obowiązujących norm prawnych.

Mieczysław Biliński
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30