Strona główna » Nasze wydawnictwa » kwiecień, nr 4 (124) / 2003 » Różne

Nasze wydawnictwa

kwiecień, nr 4 (124) / 2003

Przemoc w mediach a psychika dzieci (1)

Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież niejednokrotnie było przedmiotem zainteresowania ze strony pedagogów i psychologów. Wyniki badań potwierdziły, iż media odgrywają ogromną rolę w formowaniu osobowości młodego człowieka. W dużej mierze kształtują poglądy i postawy przez podsuwanie określonej wiedzy o świecie i lansowanie pewnych wartości. Przekaz płynący z telewizyjnego ekranu ma duży wpływ na odbiorcę. Jest w stanie oddziaływać na jego myśli, wolę, uczucia i wyobraźnię. Dlatego też warto się przyjrzeć z jakimi treściami obcują dzieci i młodzież. W ciągu ostatnich lat ogromną popularność zdobyły japońskie kreskówki i komiksy, które określa się zwrotami anime i manga. "Man" i "ga" - określenie to oznacza "niepohamowane, dynamiczne obrazy". Manga to nic innego jak japoński komiks, który jest jedynym w swoim rodzaju, stylem rysowania komiksu na całym świecie. Tematyka, dynamiczny sposób kadrowania, projekty postaci i przedmiotów oraz kolorystyka, czyli klasyczna biel i czerń, to wszystko składa się na niepowtarzalną całość. Bardzo często na podstawie mangi, powstaje popularny japoński film rysunkowy. Znajduje on odbiorców na rynku telewizyjnym - np. seriale "Czarodziejki z księżyca", "Pokemon", "Kapitan Jastrząb", "Wojownicy zodiaku". Niestety wszelkie filmy i komiksy zawierają sporą dozę emocji negatywnych. Treścią większości jest rywalizacja, podstęp i walka. Częstym przesłaniem jest - "po co się kłócić, jeśli możesz go zabić". Wiele z nich preferuje głupotę i agresję, jak np. film "The Guyver", który przedstawia stwory mało myślące, ale sprawnie mordujące. Nie brak w nich efektownych scen walki, widowiskowych kopnięć i uderzeń. Nie brak też serii filmowych, jak i komiksowych o magicznych dziewczynach obdarzonych nadprzyrodzonymi mocami - "Czarodziejki z księżyca", "Xena dzielna wojowniczka". Występuje tu pomieszanie dobra i zła. Dobrzy bohaterowie walczą ze sobą tymi samymi metodami, co źli. Dobro w charakterze magii przywołuje złe moce. Zła czarownica ma postać anioła, natomiast postać tradycyjnego diabła spełnia dobre czyny. Dziecko oglądając takie filmy koduje w podświadomości podawane treści jako własne, przetworzone w wyniku przeżywania obrazu i doznań z nimi związanych.

Warto zatem zadać sobie pytanie, jakie wynikają z tego wnioski pedagogiczne. Film "Pokemon", bardzo popularny wśród naszych dzieci i młodzieży, początkowo był grą telewizyjną i kieszonkową zabawką elektroniczną. Ich twórcy, zachęceni sukcesem, postanowili zrealizować serię telewizyjną. Cała historia obraca się wokół stworzonek zwanych pokemonami, które dziecko może oswoić, karmić, trenować, ponieważ są to stworzenia dziko żyjące, a czasami wręcz niebezpieczne. W czasie, gdy seria telewizyjna zdobywała sobie coraz większe grono zwolenników, rynek został zasypany gadżetami, komiksami, kartami wraz z całym systemem karcianym opartym na świecie "Pokemona". Do głosu doszedł biznes i towarzysząca mu reklama nie biorąca pod uwagę dobra dziecka.

Czym są pokemony? Większość kieszonkowych potworków jest połączeniem rozmaitych zwierząt i roślin - nierzeczywistych okazów. Jedne są agresywne, inne owładnięte myślą o podboju świata i wyniszczeniu całego gatunku ludzkiego. Pokemon to nie tylko serial o młodym chłopcu i jego mistrzu, trenującym dziwne, często bardzo agresywne zwierzątka, ale wręcz multimedialna reklama przygotowana specjalnie dla dziecięcych klientów. Od kilku lat kreskówka pomaga sprzedawać miliony egzemplarzy gier, naklejek, przytulanek itp. To w zasadzie nie serial, ale forma ukrytej manipulacji. Producentowi nie zależy na zaspokajaniu istniejących potrzeb, lecz na kreowaniu nowych. cdn.

Halina Kic
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 9