Strona główna » Nasze wydawnictwa » styczeń, nr 1 (109) / 2002 » Różne
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

styczeń, nr 1 (109) / 2002

Strona 11
SZKOLENIE NAUCZYCIELI W RAMACH PROJEKTU:
"INTEL - Nauczanie ku Przyszłości" wspierany przez firmę Microsoft


Każdy nauczyciel patrząc w twarz swoim uczniom często myśli o tym, co spotka ich w przyszłości, kim będą, jaki obiorą zawód. Już teraz 60% nowo tworzonych miejsc pracy wymaga chociażby stosowania podstawowych umiejętności komputerowych.
Umiejętności, jakie posiada młodzież, znacznie odbiegają od wymagań stawianych dziś przez pracodawców. Dlatego też uczniowie potrzebują takiego zasobu wiedzy, który okaże się niezbędny do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informatycznym. Nietrudno zauważyć, że wprowadzone na rynek nowe urządzenia codziennego użytku coraz bardziej związane są z komputerem.
Bez wątpienia ogromną rolę spełnia tu szkoła i nauczyciel, który przygotowuje młodzież do korzystania z technologii komputerowej. Aby spełnić oczekiwania nauczycieli w zakresie przygotowania uczniów do stosowania TIK (Technologii Informacyjnej i Komputerowej) firma INTEL światowy potentat w produkcji sprzętu komputerowego, Institiute of Computer Technology (ICT) (Sunnyvale, Kalifornia, Stany Zjednoczone) poświęciła dwa lata na stworzenie programu szkoleniowego pod nazwą "INTEL - Nauczanie ku Przyszłości". ICT jest publiczną agencją pozarządową oferującą szkolenia i inne usługi szkołom i przedsiębiorstwom.
Program jest realizowany z pomocą Microsoft Corporation i jest częścią inicjatywy "INTEL - innowacje w edukacji", która ma ogólnoświatowy zasięg i wspomaga wykorzystanie osiągnięć nauki i technologii w edukacji. Główny cel jaki przyjęli sobie twórcy projektu to przeszkolenie czterystu tysięcy nauczycieli szkolnych w 200 krajach do roku 2003. Ponadto program ma pomóc wszystkim nauczycielom w poszerzeniu zakresu własnej kreatywności i kreatywności uczniów. Zagadnienia objęte programem to:
  • efektywne stosowanie technologii informacyjnej w klasie,
  • rozważanie, jak uczniowie i nauczyciele mogą zastosować technologię w celu zwiększenia efektywności kształcenia poprzez badania, komunikację i wspieranie postaw przedsiębiorczych,
  • opracowanie w ramach warsztatów materiałów lekcyjnych i narzędzi opartych na odpowiednich standardach nauczania,
  • aktywizowanie uczniów poprzez dostęp do technologii,
  • wdrażanie nauczycieli do pracy zespołowej i rozwiązywania problemów oraz wzajemnego oceniania swych prac.
W trakcie kursu przewija się pytanie: "Czy komputery w danym zastosowaniu wspomagają uczenie, czy też je rozpraszają?"
Kurs składa się z 10 modułów, na których rozważamy i próbujemy zastosować programy pakietu Office 2000 w różnych jednostkach tematycznych i w różnych przedmiotach. W ramach kursu każdy nauczyciel otrzymuje:
  • teczkę z opisanym programem kursu,
  • płytę CD-ROM z materiałami wypracowanymi na innych kursach i z kursu, na który uczęszczał,
  • zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia zawodowego, wydane przez OSI - CompuTrain w Warszawie,
  • Dyplom ukończenia kursu wydany przez firmę INTEL - Polska.
  11.1.jpg
Nauczyciele PG 3 pod czujnym okiem lidera T. Wyszatyckiego - fot. E. Bosak
Zajęcia prowadzone są w ramach programu przygotowanego przez nauczycieli Publicznego Gimnazjum Nr 3 w Jarosławiu: mgr Dorotę Białek, mgr Urszulę Anweiler, mgr Tomasza Wyszatyckiego - "Z informatyką w XXI wiek". Założeniem tego programu jest między innymi uzyskanie znaku jakości Interkl@sa. Atutem realizacji tego przedsięwzięcia jest własna kadra - mgr Tomasz Wyszatycki, egzaminator Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy, którego uzyskanie przez uczniów i nauczycieli jest jednym z wymogów do uzyskania znaku Interkl@sa. W naszym regionie pierwszy taki kurs INTELA zorganizowany przez Publiczne Gimnazjum Nr 3 ukończyło już 13 nauczycieli, na drugi termin (luty 2002) wpisanych jest 7 nauczycieli. Kolejne terminy będą uzależnione od ilości chętnych. Minimalna liczba uczestników to 10 osób.
Zajęcia prowadzi lider projektu mgr Tomasz Wyszatycki. Po ukończeniu tego kursu każdy nauczyciel może zwrócić się z prośbą o radę do lidera, u którego uczestniczył w kursie. Sam lider ma z kolei nad sobą trenera, który doradza mu i prowadzi w trudnych sytuacjach.

Anna Skiba

Numery archiwalne
Grudzień 2019
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31