Strona główna » Nasze wydawnictwa » maj, nr 4 (101) / 2001 » Różne
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

maj, nr 4 (101) / 2001

Strona 7
"Budowa basenu, a możliwości budżetu miasta"


Na sesji w dniu 9 lutego br. Rada Miasta podjęła jednomyślnie uchwałę w sprawie budowy krytej pływalni. Ambitne plany przedstawione radnym przez p. wiceburmistrza R. Wiśniewskiego przewidują lokalizację pływalni w ramach kompleksu rekreacyjno - sportowego w miejscu istniejącego obecnie otwartego basenu. Koszt realizacji przedsięwzięcia ma się zmieścić w kwocie 14 mln zł. Inwestycja oczekiwana jest przez wielu mieszkańców, wręcz oczywista w 40-tysięcznym, pełnym młodzieży mieście stąd wynik głosowania nad przygotowanym przez Zarząd projektem stosownej uchwały.
Jednak każdy, nawet najbardziej uzasadniony i popularny pomysł winien być konfrontowany z możliwościami budżetu miasta. Niestety próba zestawienia kosztów inwestycji ze stanem budżetu budzi poważne wątpliwości. Spróbuję je przedstawić:
  1. Lektura sprawozdania z wykonania budżetu w 2000 roku nie budzi optymizmu. Rok 2000 był pierwszym od odrodzenia się samorządu w 1990 r., którego budżet zamknął się dość poważnym deficytem. Przyrost dochodów miasta na przestrzeni 1999-2000 wynoszący 6% jest niższy od inflacji, czyli praktycznie można mówić o spadku dochodów miasta. Pamiętając o tym, że sytuacja finansów samorządu jest pochodną stanu finansów państwa trudno spodziewać się istotnej poprawy w latach następnych.
  2. Uchwała Zarządu Miasta z dnia 19 lutego br. w sprawie prognozy spłaty długu określa wysokość kredytów i pożyczek wraz z odsetkami obciążające budżet 2001 r. na 14,5 mln zł. Ich spłata rozłożona jest w czasie aż po 2008 rok (w 2001r. do spłacenia 4 mln zł). Wspomniana uchwała nie uwzględnia spłaty odsetek od poręczonego kredytu, ani deficytów przyszłych budżetów, które niestety trzeba brać pod uwagę pamiętając, że uchwalony budżet roku 2001 posiada prawie 5 mln deficyt. Nie zaplanowane w niej również zostały koszty budowy pływalni.
  3. Argumentacja, że podczas budowy basenu zostaną ograniczone, czy wręcz zaniechane inne inwestycje jest trudna do przyjęcia. Zarząd skierował szereg wniosków o różne środki pomocowe dla realizacji potrzebnych inwestycji ich uzyskanie wiąże się z zaangażowaniem podobnej wysokości środków własnych. Rezygnacja z przedsięwzięć, na które uda się pozyskać zewnętrze źródła finansowania oznaczała by utratę uzyskanych środków, a na to nikt przytomny na pewno się nie zdecyduje. Sale gimnastyczne przy szkołach, rozbudowa Gimnazjum Nr 5, ozonowanie wody, bez którego trudno mówić o zakończeniu budowy Zakładu Uzdatniania Wody - priorytetowej od lat inwestycji to tylko niektóre zadania, które planując inwestycje trudno całkiem pomijać.
Powyższe uwagi przedstawiłem Radzie Miasta na sesji w dniu 2 kwietnia br. proponując zlecenie wykonania niezależnej ekspertyzy, która określiłaby możliwości inwestycyjne naszego budżetu. Zgłoszony wniosek został przez Radę odrzucony. Rada przyjęła inny wniosek, zgodnie z którym do przygotowania takiej ekspertyzy na najbliższą sesję został zobowiązany Zarząd Miasta. Na sesji w dniu 23 kwietnia ekspertyza nie została przedstawiona. Ma to nastąpić na kolejnej sesji ...

Przewodniczący Komisji Budżetowej
Jarosław Pagacz

Odmienne stanowisko w sprawie krytej pływalni w Jarosławiu będzie mogło być opublikowane w następnym numerze Biuletynu.
Pragnę poinformować Czytelników, że Biuletyn został oddany do druku 22 maja, a więc przed sesją Rady Miasta, zwołaną na dzień 28 maja 2001 r. W chwili obecnej opracowywana jest długoletnia prognoza budżetowa, która może stać się podstawą do ewentualnego rozpoczęcia prac nad realizacją tej inwestycji. Powyższe dane mają być przedstawione całej Radzie Miasta podczas sesji.

Przewodniczący Rady Miasta Jarosławia
Janusz Szkodny



Straż Miejska


W związku z przebudową skrzyżowania na pl. Mickiewicza, nastąpiła w naszym mieście zmiana organizacji ruchu. Niezwykle niebezpieczna stała się przez to ul. Poniatowskiego. Wynika to z faktu, że kierującym wydaje się, iż są jedynymi użytkownikami drogi. Zarówno do Policji jak i Straży Miejskiej zgłaszone są przez mieszkańców prośby o interwencje, że mają trudności z przejściem przez ulice. Dotyczy to w szczególności dzieci idących do i ze szkoły, jak również dorosłych. Wynika to z tego, że mimo ograniczenia prędkości na tej ulicy do 50 km/h, gołym okiem widać, że niejednokrotnie jest ona znacznie przekraczana. Problemy przez to mają również kierowcy włączający się do ruchu z bocznych ulic.
Mając na uwadze bezpieczeństwo przechodniów i nie tylko, zostały utworzone wspólne patrole w składzie: funkcjonariusz ruchu drogowego z Komendy Powiatowej Policji i funkcjonariusz Straży Miejskiej, mające do dyspozycji samochód Straży Miejskiej. Efekty tej wspólnej pracy Policji i Straży Miejskiej przeszły najśmielsze oczekiwania. Duża ilość mandatów za przekraczanie prędkości, wymuszenia pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, wnioski do Kolegium, to jej rezultaty.
Z drugiej strony dużo do myślenia daje to, że pomimo wielu groźnych wypadków, o których głośno w mediach tak wielu kierowcom brakuje rozwagi w poruszaniu się po drogach.
O bezmyślności niektórych niech świadczy fakt, że w miejscu, gdzie dozwolona prędkość wynosi 50 km/h, policyjny radar wskazał 116 km/h. A przecież jest to obszar zabudowany.
Dodam jeszcze, że nakładane mandaty są dotkliwą karą ze względu na ich wysokość, wg obowiązującego taryfikatora. I tak: za wymuszenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych to 400 zł, za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym od 50 do 500 zł. Powyższe podaję pod rozwagę kierującym.
Komendant Straży Miejskiej
Andrzej Jędrejko
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30