Nasze wydawnictwa

grudzień, nr 12 (158) / 2005

Wystąpienia radnych

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Zgodnie z przepisami przedłożono Radzie Miasta informację o przebiegu wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2005 r. W ciągu I półrocza br. uległ zmianie plan budżetu po stronie dochodów i wydatków w kwocie zł 711.388, - Zwiększenie przychodów nie wpłynęło jednak na zmniejszenie deficytu budżetowego i wydatków nie znajdujących pokrycia w budżecie. Niepokojącym zjawiskiem jest spadek dochodów z tytułu karty podatkowej oraz przychodów ze sprzedaży mienia komunalnego. Wykonanie planowanych dochodów w dziale 700 - Gospodarki mieszkaniowej wynosi zaledwie 34 %. Podobnie kształtuje się dział 710 - Działalność usługowa - i tu wykonanie dochodów wynosi 23 %. Natomiast w dziale 750 - Administracja publiczna - zadania własne - w planie budżetu dochodów nie przewidziano, a zrealizowano kwotę zł 26.581. Z informacji o planowanych i wykonanych wydatkach wynika, że na - Transport i łączność - w dziale 600 wydatkowano zaledwie zł 719. 301, z przewidzianej w planie kwoty 3.521,940 zł. Z powyższych danych wynika, że zadania własne gminy nie zostały wykonane w rozdziale: Drogi publiczne, krajowe, wojewódzkie i powiatowe, w tym gminne tylko 7,6 %. Należałoby uaktywnić działalność inwestycyjną szczególnie w drogownictwie - mam na myśli obwodnicę, drogi, ulice i chodniki.

Do pozytywnych zdarzeń gospodarczych w realizacji budżetu należy wykonanie wydatków w dziale 800 - Oświata i wychowanie - w 50,5 % oraz w dziale 750 dotyczącym Administracji publicznej w 53,4 %. Na pochwałę zasługuje również prowadzona windykacja należności podatkowej.

Częstotliwość dokonywania zmian w budżecie powoduje ukształtowanie struktury wydatków i dochodów w sposób odmienny niż to określa uchwała budżetowa Rady Miasta. Ta odmienność budżetu po zmianach zaciera odpowiedzialność i powoduje trudności w wykonywaniu kontroli. Posunięta daleko elastyczność w realizacji budżetu obok pozytywnych skutków wywołuje wiele zjawisk negatywnych, jak: osłabienie zainteresowania planowaniem, niestabilność budżetu, doraźność i uznaniowość w kształtowaniu dochodów i wydatków.

Realizacja budżetu opracowanego metodą tradycyjną jest uciążliwa i powoduje wiele nieprawidłowości. Stosowanie nowoczesnej metodologii budżetu zadaniowego sprzyja rzetelności i większej skuteczności w realizacji uchwały budżetowej.

 

 

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Wpłynęła do KPPiPP RM Jarosławia skarga członków Wspólnoty Mieszkaniowej z ul. Słowackiego 4 dot. samowolnego usunięcia przez pracownika ADM w Jarosławiu w dniu 28.07.br. szlabanu zabezpieczającego wjazd w holu bloku mieszczącego się przy ul. Słowackiego 4. Wzrost liczby samochodów i ciągły ruch pojazdów stanowi duże zagrożenie dla dzieci z tego osiedla pozbawionych placu zabaw i możliwości przebywania na świeżym powietrzu. Dokładne przeanalizowanie wielu argumentów tej skargi wymaga spotkania się zainteresowanych stron. Chciałbym poznać motywy decyzji Władz Miasta krzywdzące członków Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Słowackiego 4. Wiadomo, że w konflikcie między władzą a ludem, ma zawsze rację lud. Analiza wszystkich zarzutów pozwoli na wyciągnięcie właściwych wniosków i podjęcie słusznej decyzji w tej sprawie, zadowalającej obie strony.

Radny RM
mgr Mieczysław Biliński
Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65