Nasze wydawnictwa

czerwiec lipiec, nr 5-6 (102-103) / 2001

Strona 7.1

Atrakcyjność inwestycyjna miast powiatowych

Z satysfakcją prezentujemy Czytelnikom opu blikowaną w dzienniku Rzeczpospolita 21 czerwca 2001 r. mapę, na której zaznaczono wyniki badań atrakcyjności 260 miast powiatowych. Ranking został przeprowadzonego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Wyznaczono 70 wskaźników, wśród których najważniejsze to:

* chłonność rynku lokalnego,
* jakość rynku pracy,
* klimat społeczny,
* infrastruktura techniczna,
* infrastruktura otoczenia biznesu,
* dostępność komunikacyjna,
* skuteczność dotychczasowej transformacji ustrojowej,
* możliwości wypoczynkowe,
* aktywność marketingowa władz samorządowych.


Atrakcyjność inwestycyjną oznaczono od A (najatrakcyjniejsza) poprzez D (przeciętna) do G (najmniejsza). W klasie A znalazło się 18 miast z całej Polski, w tym 3 z województwa podkarpackiego: Jarosław, Mielec i Stalowa Wola.

W miastach klasy A w 1999 r. zarejestrowano 1,2 spółek z udziałem kapitału zagranicznego przypadających na 10 tys. mieszkańców.

Podstawowym źródłem informacji do badań były dane urzędowe pochodzące z GUS, NBP, PAIZ i Ministerstwa finansów oraz stron internetowych poszczególnych miast. Analiza mapy pozwala na wyciągnięcie wniosków, iż w czterech województwach Polski zachodniej (zachodniopomorskim, lubuskim, dolnośląskim i wielkopolskim) występuje cztery razy więcej miast zaliczonych do klas A i B niż w czterech województwach Polski wschodniej (warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i podkarpackim). Wydaje się natomiast, że powiększa się zróżnicowanie wewnątrz Polski wschodniej. "Połowa spośród miast zaliczonych w obecnej edycji do klasy A znajdowała się w klasie A także w poprzednim rankingu. Większość pozostałych członków ścisłej czołówki to miasta, które awansowały z klasy B. Największy awans odnotowały dwa miasta w województwie podkarpackim: Stalowa Wola i Jarosław oraz Kędzierzyn-Koźle w województwie opolskim. Cechą wspólną tych miast jest znaczna poprawa infrastruktury otoczenia biznesu." - czytamy w raporcie Pawła Swianiewicza i Wojciecha Dziemianowicza.

 

 

 

Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65