Nasze wydawnictwa

wrzesień, nr 10 (94) / 2000

Strona 11
MILENIJNY FESTIWAL MUZYKI DAWNEJ

27 sierpnia br. zakończył się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni", który odbył się pod hasłem "Bliżej Rzymu".

"W ubiegłym roku byliśmy gdzieś Między Bizancjum a Rzymem. Na skutek jednak nierównych poziomów liturgii znaleźliśmy się w naszej ubiegłorocznej debacie bliżej Bizancjum niż Rzymu. Teraz podejmujemy wysiłek przeniesienia się w stronę łacińskiego bieguna" - napisał w przedmowie do programu Marcin Bornus - Szczyciński, twórca i dyrektor artystyczny Festiwalu.

I tak właśnie było. Bornus Consort zainaugurował Festiwal Mszą na Św. Dominika wg dominikańskiego Prototypu Antyfonarza z Klasztoru św. Sabiny w Rzymie i traktatu Hieronima z Moraw. Następnego wieczoru kolońska Sequentia, przedstawiła pieśni i opowieści, jakie rozbrzmiewały w XII w. na północno-francuskim dworze Marie de Champagne. Jeżeli przypomnimy sobie starofrancuski poemat epicki "Pieśń o Rolandzie" w pełni docenimy barwę i dramaturgię całego występu.

Włoski zespół La Reverdie zaproponował słuchaczom "Średniowieczną pielgrzymkę ze Skandynawii do Miejsc Apostolskich". Ponadnarodowy walor świętych miejsc Rzymu uczynił miasto punktem przyciągania dla europejskich społeczności wszystkich stanów. W pobliże świątyni Fides Vera przybywali wodzowie i wojownicy i właśnie te wędrówki zrodziły język muzyczny, na który złożyły się różnorodne tańce oraz pieśni wielu krain. Tego właśnie byliśmy świadkami w Kolegiacie podczas koncertu i pięciu bisów.

Kolejny wieczór przyniósł "Hymny łacińskie i estońskie" w wykonaniu dobrych znajomych z zespołu Linnamuusikud. Estończycy jak zawsze uduchowieni, wprowadzili słuchaczy w pełen mistycyzmu i refleksji nastrój.

Czwartkowy wieczór w cerkwi konkatedralnej w Jarosławiu w całości wypełniony został "Śpiewami na święta prawosławne", które wykonał moskiewski zespół Sirin. Mogliśmy zagłębić się w staroruską sztukę śpiewaczą XII-XVII wieku, która wraz z całym jej pięknem i złożonością została utracona w przeciągu stuleci, głównie na skutek zmiany orientacji kulturowej Rosji w XVIII wieku. Dlatego powrót do tych śpiewów jest przede wszystkim dla Andrieja Kotova kierownika zespołu Sirin, próbą duchowego odkrycia podstaw kultury prawosławia.

Zespół Cufraterna di a pieve di a serra z Korsyki wykonał "Tradycyjne liturgiczne pieśni korsykańskie". Koncert odbył się pod honorowym patronatem J.E. Benoit�a D'aboville ambasadora Francji w Warszawie. Z zespołem wystąpił Marcel Peres, jeden z najwybitniejszych wykonawców i badaczy muzyki dawnej, który tym samym w Jarosławiu pojawił się po raz czwarty z rzędu. Jako specjalista w badaniu i interpretacji muzyki średniowiecznej nie ogranicza się do analizy źródeł historycznych, ale zwraca uwagę na tradycję ustną, praktykowaną w wielu rejonach basenu Morza Śródziemnego i Azji. Z zespółem Cunfraterna di a pieve di a Serra w piątkowy wieczór w Bazylice NMP OO. Dominikanów zaproponował słuchaczom "dwugłos" wokalno-organowy.

I wreszcie sobotni wieczór. W Kolegiacie jarosławskiej wystąpiła jedna z najlepszych orkiestr barokowych świata - La Petite Bande z Brukseli. Zespół wykonał Wielką Mszę h-moll J.S. Bacha opartą na wzorach wziętych wprost z ówczesnej bachowskiej praktyki. Sigiswald Kuijken - szef zespołu we wprowadzeniu do koncertu napisał: "Po wielu latach wykonywania muzyki wokalnej Bacha (pasji, motetów, Mszy, kantat) z chórem w tradycyjnym sensie tego słowa, zaczynam ponownie odkrywać te partytury. Gdy tylko przyjmie się zasadę obsadzenia partii chóralnych solistami i wykorzystania tych samych solistów w ariach i recytatywach, w fragmentach zespołowych (cori), wszystko wydaje się nagle odnajdywać swoje miejsce". Bach jako kantor używał w swoich kantatach, motetach, pasjach tylko jednego śpiewaka w głosie, nie był to chór w dzisiejszym znaczeniu tego słowa, ale "chór" oznaczało zespół wokalny w którym, k i l k u śpiewaków śpiewa tę samą partię, dając w rezultacie dużą liczbę wykonawców. Prezentując takie wykonanie zespół uczcił w ten sposób 250-tą rocznicę śmierci kompozytora.

Warto zaznaczyć, że w tym roku zainteresowanie festiwalem osiągnęło apogeum. Przyjechali do Jarosławia melomani z kraju i Europy. Koncerty festiwalowe relacjonowały wszystkie najważniejsze media: Telewizja Polska i Regionalna, Program II Polskiego Radia jak zwykle rejestrował wszystkie koncerty, media internetowe tj. Internetowy Dziennik PAP i portal ONET; dzienniki ogólnokrajowe: "Rzeczpospolita" i "Gazeta Wyborcza", "Tygodnik Powszechny" i tygodniki regionalne. Tak więc Festiwal jest nie tylko jedyną ważną imprezą międzynarodową, ale stał się najważniejszą imprezą medialną w najszerszy sposób promującą nasze miasto.

Członek Zarządu Miasta
Andrzej Wyczawski





"Pomocna dłoń"

- to działająca półtora roku fundacja, która zajmuje się organizowaniem pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Prezesem fundacji jest p. Alicja Zając, której osobiste zaangażowanie sprzyja powodzeniu akcji. Podczas kwesty zorganizowanej przy obchodach milenijnych 16-18 czerwca br. zebrano 2.736 zł, z czego 750 zł otrzymali harcerze na dofinansowanie kosztów wyjazdu do Gniezna na Zlot Harcerzy, zaś 600 zł na wsparcie wypoczynku w Krempnej, członków 12 Jarosławskiej Drużyny Harcerskiej .

Podczas zbiórki przeprowadzonej 22 lipca br. w czasie Jarmarku Muzyki Country zebrano 149,20 zł, 29 lipca przy imprezach "Lata z Radiem" - 729,73, natomiast kwesta w dniu 15 sierpnia przyniosła 260,18 zł. Kwotę 370 zł fundacja przekazała dla harcerzy z rodzin dotkniętych ubóstwem na zakup podręczników i artykułów szkolnych.

W imieniu prezesa fundacji apelujemy o dalszą życzliwość i pomoc dla potrzebujących młodych ludzi.

Nr konta: 90960004 - 2264 - 27016 - 11 Bank Spółdzielczy Jarosław.
Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65