Nasze wydawnictwa

maj, nr 6 (90) / 2000

Strona 5
WIZYTA W PROWANSALSKIM - ORANGE

3-4 maja 2000 r. delegacja Zarządu Miasta: Burmistrz Jan Gilowski, Wiceburmistrz Robert Wiśniewski i członek Zarządu Miasta Andrzej Wyczawski uczestniczyła w podpisaniu umowy intencyjnej o współpracy pomiędzy Jarosławiem, a prowansalskim miastem Orange we Francji. Było to możliwe dzięki zaproszeniu jakie wystosował mer Orange - Jacques Bompard, i wynikiem starań Burmistrza Jana Gilowskiego i ks. Jerzego Chorzempy wikariusza w Orange, a jednocześnie kapelana tamtejszej jednostki Legii Cudzoziemskiej. Ksiądz Jerzy Chorzempa cieszy się szacunkiem i uznaniem mera i władz Orange jak i tamtejszej społeczności. W porozumieniu z Burmistrzem Janem Gilowskim pośredniczył on w rozmowach z merostwem i przygotowaniu całości wizyty w Orange, a w czasie jej trwania był dokładnym i pracowitym tłumaczem.

Liczące 28 tysięcy mieszkańców Orange jest kwitnącym centrum całego regionu i ważnym rynkiem zbytu produktów z okolicznych pól, sadów, a zwłaszcza winnic. Handluje się tu winogronami, oliwkami, miodem i truflami tak jak w całym regionie. Prowansja jest inspiracją dla artystów, zwłaszcza malarzy. Van Gogh, Matisse, Cezanne rozsławili jej walory na całym świecie. Kultywowano tu przez wieki różnorodne tradycje: rzemiosło przetrwało tu do dziś i łączy się je z nowoczesnymi sposobami pracy. Z tradycjami i rzemiosłem Prowansji wiążą się rozmaite święta, jarmarki, festyny, które obchodzi się po dziś dzień. Zachowały się liczne pozostałości rzymskie np. teatr rzymski i łuk triumfalny w Orange. Średniowieczna Prowansja to obranie Avinionu (leżącego tylko 27 km od Orange) na siedzibę papieży w 1309 r. Prowansja słynie również z produkcji oliwy z oliwek (Baux de Provence), dobrych win (Chateauneuf du Pape, Cotes du Rhone), oraz perfum z olejków kwiatowych (Grasse).

Wizyta przebiegła w przyjaznej atmosferze. Na spotkaniu w merostwie z merem oraz z przedstawicielami Rady Miasta Orange omówiono podobieństwa, jakie występują pomiędzy Jarosławiem i Orange i jak powinien przebiegać proces, który ostatecznie doprowadzi do podpisania deklaracji o współpracy. We Francji samorządy gminne i miejskie zanim podpiszą umowę o współpracy z innym miastem za granicą muszą występować o formalną zgodę organów regionalnych zajmujących się współpracą międzynarodową. Deklaracja, którą podpisali podczas wizyty Mer Jacques Bompard i Burmistrz Jan Gilowski stwierdza: "Chcemy zbudować i umocnić przyjazną współpracę we wszystkich dziedzinach szczególnie na płaszczyźnie gospodarczej, kulturalnej, sportowej i oświatowej". 

Na początku lipca br. zaplanowano więc rewizytę w Jarosławiu, która poza zapoznaniem się z naszym miastem powinna służyć ustaleniu katalogu wspólnych działań i przedsięwzięć.

Potem, co przewiduje się na wrzesień br., rady obu miast będą musiały zaakceptować zapisy umowy, by partnerstwo stało się faktem. Warto przy tym pamiętać, że będzie to partnerstwo z miastem leżącym na terenie Unii Europejskiej i "może się ono przyczynić się do udanego pozyskiwania środków unijnych na przedsięwzięcia w niej zawarte" podsumowuje Burmistrz Jan Gilowski.

Członek Zarządu Miasta
Andrzej Wyczawski





Międzynarodowe Targi Turystyczne

W dniach 13-16 kwietnia 2000 r. odbywały się w Katowicach VII Międzynarodowe Targi Turystyki i Sprzętu Turystycznego "Glob 2000". Po raz pierwszy wśród wystawców był też Urząd Miasta Jarosławia. Na stoisku zorganizowanym wspólnie z Urzędem Miasta Michalovce (Słowacja) prezentowano foldery, albumy, składanki, proporczyki i inne materiały promocyjne. Michalovce to 41-tysięczne miasto, z którym Burmistrz Jarosławia Jerzy Matusz podpisał 5 lipca 1998 r. umowę o współpracy partnerskiej. W styczniu br. partnerzy ze Słowacji zaprosili naszą delegację do uczestnictwa w Targach Turystycznych w Brnie, a teraz mieliśmy możliwość rewanżu.
 
W inauguracji Targów uczestniczyli m.in. Primator (Burmistrz) Michaloviec Josef Bobik, jego zastępca Jan Borovcik, Burmistrz Jarosławia Jan Gilowski i zastępca Zbigniew Piskorz i członek Zarządu Andrzej Wyczawski. Dużą atrakcją stoiska jarosławsko - michalovieckiego były produkty Zakładów Mięsnych "Jarosław" S.A. i Zakładów Przemysłu Cukierniczego "San"S.A. Ciekawym doświadczeniem stały się kontakty z innymi wystawcami, agencjami turystycznymi i wydawnictwami oferującymi nieodpłatne zamieszczenie naszych imprez kulturalnych lub bazy hotelowo - noclegowej w ogólnopolskich informatorach na rok 2001.

Wśród ok. 250 wystawców, usługi turystyczne i obiekty szczególnie ważne dla zwiedzających, promowane były przez Węgry, Niemcy, Francję, Grecję, Austrię, Hiszpanię, Chorwację, Ukrainę, Słowację, Rumunię, Czechy, Jugosławię i Egipt.

Zofia Krzanowska

 

Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65