Strona główna » Dla Mieszkańców » Edukacja » Projekty edukacyjne » Równy Start 2011/2012
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Równy Start 2011/2012

Podsumowanie

Szanowni Rodzice, Opiekunowie...

w okresie do dnia 30 czerwca 2012 r. zakończone zostały zajęcia przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2011/2012, które organizowane były w ramach programu „RÓWNY START".
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zajęcia przeprowadzano w następujących szkołach:

  • 1) Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Żeromskiego - zajęcia przeprowadzono dla 175 uczniów,
  • 2) Szkoła Podstawowa nr 5 w Zespole Szkół im. Jana Pawła II - zajęcia przeprowadzono dla 99 uczniów,
  • 3) Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ks. Piotra Skargi - zajęcia przeprowadzono dla 80 uczniów,
  • 4) Szkoła Podstawowa nr 7 im. Stanisława Staszica - zajęcia przeprowadzono dla 38 uczniów,
  • 5) Szkoła Podstawowa nr 9 im. Tadeusza Kościuszki - zajęcia przeprowadzono dla 37 uczniów,
  • 6) Szkoła Podstawowa nr 10 im. Wojska Polskiego - zajęcia przeprowadzono dla 154 uczniów,
  • 7) Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi - zajęcia przeprowadzono dla
    118 uczniów.

Łącznie w zajęciach uczestniczyło 701 uczniów i uczennic. Uczniowie uczestniczyli w 2 lub 3 rodzajach zajęć. 

W powyższych szkołach łącznie przeprowadzono następującą liczbę godzin w podziale na rodzaj zajęć:

 

  • 1) Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 300 godzin.
  • 2) Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 300 godzin,
  • 3) Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 150 godzin,
  • 4) Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społeczne - 120 godzin,
  • 5) Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 180 godzin,
  • 6) Specjalistyczne zajęcia terapeutyczna dla dzieci niepełnosprawnych - 90 godzin,
  • 7) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 420 godzin,
  • 8) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 240 godzin,
  • 9) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo"
    - 300 godzin,
  • 10) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier"
    - 600 godzin.

Łącznie w powyższych szkołach podstawowych przeprowadzono 2 700 godzin zajęć.

W ramach organizacji zajęć w roku szkolnym 2011/2012 poniesiono następujące koszty:

 

  • 1) Wynagrodzenia za prowadzenie zajęć - 219.500,00 zł
  • 2) Zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu elektronicznego i multimedialnego oraz materiałów biurowych - 129.272,91 zł.
Fot. J. Kwieciński

Informacja o projekcie

 

Gmina Miejska Jarosław realizuje projekt edukacyjny pn. "Równy Start" w ramach programu Indywidualizacji Procesu Nauczania i Wychowania Uczniów klas I-III.

Projekt „RÓWNY START" realizowany jest  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty", Poddziałania 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych". Jest to projekt systemowy.

Projekt, którego realizację przewidziano na lata szkolne 2011/2012 - 2012/2013, skierowany jest do najmłodszych uczniów - umożliwi szkołom podstawowym indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III poprzez sfinansowanie dodatkowych zajęć dla dzieci szczególnie uzdolnionych bądź mających specyficzne trudności w nauce, a także ułatwi zakup specjalistycznego sprzętu i materiałów dydaktycznych.

Wsparcie szkół w organizacji kształcenia i wychowania na I etapie edukacyjnym nabiera szczególnego znaczenia w kontekście realizacji nowej podstawy programowej, która czyni z indywidualizacji podstawowy sposób pracy z uczniami. Projekty, które szkoły będą mogły wdrożyć dzięki środkom uzyskanym w ramach POKL, mają być uzupełnieniem bieżącej oferty szkół, które już teraz zobowiązane są otoczyć indywidualnym wsparciem każdego ucznia i wspierać go w jego osobistym rozwoju.

Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia 950 dzieci (w tym 483 chłopców
i 467 dziewcząt) z klas I-III w szkołach podstawowych funkcjonujących na terenie Gminy Miejskiej Jarosław w latach 2011-2013.

Cel szczegółowy projektu to podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów poprzez:

  • 1) niwelowanie trudności z czytaniem i pisaniem u 151 uczniów (92 chłopców i 59 dziewczynek),
  • 2) niwelowanie trudności w zdobywaniu umiejętności matematycznych u 125 uczniów (65 chłopców i 60 dziewczynek),
  • 3) niwelowanie wad wymowy wśród 77 uczniów (53 chłopców i 24 dziewczynek),
  • 4) niwelowanie trudności w komunikacji społecznej u 46 uczniów (34 chłopców i 12 dziewczynek),
  • 5) niwelowanie wad postawy wśród 75 uczniów (42 chłopców i 33 dziewczynek),
  • 6) niwelowanie indywidualnych trudności rozwojowych uczniów niepełnosprawnych u 14 uczniów ( 8 chłopców i 6 dziewczynek),
  • 7) pogłębianie wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej u 250 dzieci (114 chłopców i 136 dziewczynek),
  • 8) pogłębianie wiedzy z zakresu edukacji matematyczno-informatycznej u 240 dzieci (156 chłopców i 84 dziewczynek),
  • 9) pogłębianie wiedzy z zakresu edukacji plastycznej u 202 dzieci (49 chłopców i 153 dziewczynek),
  • 10) pogłębianie wiedzy z zakresu języka angielskiego u 131 dzieci (57 chłopców i 74 dziewczynek).

Założono, że cel projektu osiągnięty zostanie poprzez realizację następujących zajęć pozalekcyjnych:

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
  • Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych, w tym:
  • - zajęcia „Mały badacz przyrody", które będą miały na celu rozbudzanie zainteresowań wzakresie nauk przyrodniczych poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej świata roślinnego izwierzęcego, umożliwią prowadzenie obserwacji przyrodniczych,
  • - zajęcia „Angielski jest zabawą", które będą miały na celu rozwijanie umiejętności wzakresie języka angielskiego poprzez zastosowanie aktywnych metod pracy, ale również umiejętności słuchania bajek, historyjek i baśni w języku angielskim,
  • - zajęcia „Mały Leonardo", które będą miały na celu rozwijanie uczniów wzakresie nauk plastycznych - wyobraźni przestrzennej, kształcenie ekspresji twórczej, nabywanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami rysunkowymi, malarskimi i rzeźbiarskimi,

•-        zajęcia „Młody inżynier", które będą miały na celu rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie edukacji matematycznej oraz informatycznej. Będą prowadzone wg autorskiego programu RoboNET, opartego na formule edukacja poprzez zabawę. Podczas lekcji dzieci budując i programując roboty z klocków LEGO poznają podstawy informatyki i matematyki.

Zajęcia prowadzone będą łącznie w 123 grupach. Liczba godzin zajęć dla jednej grupy wyniesie 30, tak więc łącznie przeprowadzonych zostanie 3690 godzin zajęć we wszystkich szkołach biorących udział. Liczebność grup wyniesie od 4 do 12 uczniów.

 

W oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb uczniów zaplanowano następującą liczbę grup zajęciowych w podziale na poszczególne szkoły:

 

1) Szkoła Podstawowa Nr 4

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 3 grupy,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 2 grupy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 1 grupa,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 2grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 4grupy,

ROK SZKOLNY 2012/2013

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 2 grupy,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 2 grupy,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 2 grupy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 1 grupa,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 3grupy.

 

2) Szkoła Podstawowa Nr 5

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 1 grupa,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 4grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa,

ROK SZKOLNY 2012/2013

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

3) Szkoła Podstawowa Nr 6

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 1 grupa,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 3grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

 

4) Szkoła Podstawowa Nr 7

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 1grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

 

5) Szkoła Podstawowa Nr 9

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 1 grupa,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 1grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

6) Szkoła Podstawowa Nr 10

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 2 grupy,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 2 grupy,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 2 grupy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 2 grupy,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 3grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 2grupy,

ROK SZKOLNY 2012/2013

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 2 grupy,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa,
  • Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 2 grupy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 2 grupy,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 1 grupa,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

7) Szkoła Podstawowa Nr 11

 

ROK SZKOLNY 2011/2012

  • Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - 2 grupy,
  • Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 3 grupy,
  • Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 1 grupa,
  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 2 grupy,
  • Specjalistyczne zajęcia terapeutyczna dla dzieci niepełnosprawnych - 3 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 4 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Młody inżynier" - 4grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Angielski jest zabawą" - 3 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 2grupy,

ROK SZKOLNY 2012/2013

  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały badacz przyrody" - 2 grupy,
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych „Mały Leonardo" - 1grupa.

W/w zajęcia zaplanowane zostały w oparciu o przeprowadzoną diagnozę uczniów, którzy w roku szkolnym 2010/2011 uczęszczali do klas I - III. Diagnoza ta określa u ilu uczniów z danej szkoły i klasy zaobserwowano trudności czy też szczególne uzdolnienia. W związku z tym, że do udziału w zaplanowanych w ramach projektu zajęciach mogą zgłosić się wszyscy uczniowie z klas I - III w danej szkole, a liczba miejsc jest ograniczona konieczne było określenie zasad rekrutacji i udziału w projekcie.

Opracowany „Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie „RÓWNY START" określa między innymi zasady postępowania w przypadku, jeżeli liczba chętnych na danych zajęciach będzie większa aniżeli liczba miejsc jaką dysponuje szkoła w danym roku szkolnym.

Uzupełnione karty zgłoszeń wraz z niezbędnymi załącznikami składać należy w sekretariacie szkoły podstawowej, do której uczęszczać będzie dziecko w roku szkolnym 2011/2012 do dnia 3 września br.

W ramach projektu szkoły  wyposażone  zostaną  w materiały dydaktyczne i pomoce naukowe do  sal, w których planowane są zajęcia.

Na realizację programu Gmina Miejska Jarosław na realizację projektu otrzymała dofinansowanie w wysokości 502 420 zł, z czego:

  • - w roku 2011 wydatkowane zostanie 266720 zł,
  • - w roku 2012 - 194120 zł,
  • - w roku 2013 - 41580 zł.

W pierwszym roku trwania projektu zaplanowano zakup pomocy dydaktycznych oraz sprzętu multimedialnego niezbędnych do realizacji dodatkowych zajęć pozalekcyjnych na kwotę 135 920, dlatego też koszty realizacji projektu w pierwszym roku jego trwania są największe. W latach 2012 - 2013 środki przeznaczone zostaną głównie na wynagrodzenia prowadzących zajęcia.