Poniedziałkowa narada zorganizowana przez burmistrza Waldemara Palucha w sprawie estetycznego wyglądu miasta, miała na celu zwrócenie uwagi służbom odpowiedzialnym za czystość, na konieczność zorganizowania dodatkowych prac porządkowych. O kursach sprzętu sprzątającego miejskie ulice, rozmawiał z Krzysztofem Soplem - prezesem Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, natomiast z Andrzejem Jędrejko - komendantem Straży Miejskiej o prowadzeniu działań informacyjnych przez funkcjonariuszy i przypominaniu właścicielom nieruchomości o ich obowiązkach. Podczas spotkania burmistrz przedstawił dokumentację fotograficzną z miejscami wymagającymi szczególnego zadbania oraz podzielił się spostrzeżeniami po osobistym wizytowaniu stanu czystości w mieście. - Zależy mi na podniesieniu poziomu estetyki i porządku miejskich ulic. Liczę również na życzliwe potraktowanie prośby skierowanej do właścicieli nieruchomości o wypełnianie obowiązków wynikających z ustawy i regulaminu oraz czynne włączenie się do współpracy - mówi Waldemar Paluch.
W celu usprawnienia prowadzenia wiosennych prac porządkowych przez właścicieli, zarządców, użytkowników nieruchomości oraz administratorów budynków, Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zwiększyło kursy sprzętu sprzątającego ulice do dwóch razy w tygodniu (wtorek i piątek popołudniu). W związku z tym od jutra (17 kwietnia) dodatkowo będzie pracowała zamiatarka na ulicach: 3 Maja - Krakowska, Kraszewskiego, Przemyska i w obrębie Starego Miasta. Dlatego zwracamy się z prośbą o zmiatanie nieczystości poza obręb przyległych do posesji chodników. Rozszerzone zostaną również dyżury pracowników PGKiM sprzątających w piątki i soboty newralgiczne punkty miasta, takie prace będą wykonywane też w niedzielne poranki.
Dodatkowo Przedsiębiorstwo wyśle sprzęt na zgłoszenie telefoniczne, dotyczy to szczególnie miejsc narażonych na podrzucanie odpadów. Wszystkie takie lokalizacje należy zgłaszać do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Kształtowania Środowiska - tel. 16 624 87 25, Zakładu Oczyszczania Miasta - tel. 16 621 87 23, kom. 781 446 178 lub Straży Miejskiej - 986.
Dla przypomnienia:
Kwestie utrzymania czystości i porządku w mieście reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. „o utrzymaniu czystości i porządku w gminach" /Dz.U. 1996 nr 132, poz. 622 z późn. zm./ oraz regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Jarosławia /uchwała Rady Miasta Jarosławia Nr 447/XLIII/2012 z dnia 3 grudnia 2012/.
Zgodnie z tymi aktami prawa,
właściciele nieruchomości - także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz
jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub
użytkowaniu, inne podmioty władające nieruchomością, mają obowiązek:
- zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych,
- prowadzenia selektywnego zbierania odpadów
komunalnych powstających na terenie nieruchomości,
- uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik
uznaje się wydzielona część drogi
publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy
nieruchomości.
Co roku w marcu i kwietniu Straż Miejska prowadzi działania pod hasłem „Czysty Jarosław", w trakcie których sprawdzana jest realizacja tychże obowiązków. Mandat karny za niewypełnienie obowiązków wynosi do pięciuset złotych.
Niezbędne informacje dotyczące utrzymania czystości i porządku w mieście można znaleźć w załączonych poniżej ulotkach.