Strona główna » Na bieżąco » Aktualności / wydarzenia » Archiwum » 2015 » Listopad
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Aktualności / wydarzenia

Nadpobudliwość wśród dzieci - jak pomóc?

Ogólną wiedzę o nadpobudliwości dziecięcej mamy dość dobrą, ale praca z dziećmi nadpobudliwymi w przedszkolu np. to bardzo duże wyzwanie wymagające sporej wiedzy, praktyki od nauczyciela. Warsztaty na ten temat zorganizowane w Miejskim Przedszkolu Nr 9 to kolejna propozycja doskonalenia pracy przez nauczycieli przedszkolnych. Uzupełnieniem zajęć były także warsztaty metodyczne z zakresu matematyki. W zajęciach uczestniczyli nauczycieli przedszkoli i szkól podstawowych w klasach 0 - III.
Fot. Archiwum MP 9

W dniach 12,13.10. 2015r. oraz  24.10.2015r. zakończył się II cykl warsztatów metodycznych dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas 0-3 w ramach doskonalenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nauczania matematyki i muzyki. Organizatorem II części warsztatów dla nauczycieli była Agata Kolasa-Skiba - dyrektor Miejskiego Przedszkola Nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu. Warsztaty w zakresie matematyki poprowadziła mgr Ewa Zielińska z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Wraz z prof. Edytą Gruszczyk-Kolczyńską ustaliła przyczyny nadmiernych trudności i niepowodzeń w uczeniu się matematyki oraz mechanizmy niszczące motywację do nauki u dzieci, a także opracowała skuteczne działania naprawcze dla tych obszarów: metody przydatne do diagnozy rozwoju umysłowego dzieci oraz poziomu ich wiadomości i umiejętności matematycznych, programy zajęć korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci, które nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym im w szkole w zakresie edukacji matematycznej. Zadaniem nauczycieli i rodziców jest przede wszystkim wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci. Edukacja matematyczna przedszkolaków powinna być wtopiona w działania, zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają, bowiem szeroki zakres: służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Warsztat z muzyki poprowadziła mgr Kamilla Palińska - wieloletni nauczyciel i doradca metodyczny w zakresie muzyki w Warszawie, która pokazała jak w procesie kształcenia ogólnego należy wykorzystywać muzykę, która celowo włączona do procesu nauczania poszczególnych przedmiotów, zwłaszcza w ramach kształcenia zintegrowanego może być czynnikiem pozytywnie wpływającym na efekty uczenia się. Aktywizuje ona wszystkich uczniów niezależnie od poziomu ujawnianych przez nich zdolności muzycznych.
Powiązanie nauki matematyki z ćwiczeniami muzyczno-ruchowymi może wpływać na kształtowanie pojęć liczbowych, kształtowanie poczucia czasu, pojęcia kierunku, orientacji dotyczącej stosunków przestrzennych oraz posługiwanie się symbolami. Muzyka połączona z zajęciami plastycznymi pobudza kreatywną postawę uczniów i nadaje zajęciom odmienny charakter. Natomiast dzięki ćwiczeniom łączącym muzykę i ruch można wpłynąć na ogólną sprawność ruchową uczniów oraz estetykę ruchu.
W ramach nauki języka polskiego należy wykorzystać fakt, że rytm muzyczny jest ściśle powiązany z akcentami w mowie. Może to sprzyjać szybszemu opanowaniu tekstów pamięciowych. Muzyka dodatkowo wzmacnia wyobraźnię, co wpływa na podwyższenie efektów zapamiętywania utworu poetyckiego. Śpiewanie przyczynia się do rozwoju układu oddechowego oraz wzmacnia mięśnie tułowia. Podczas śpiewania dziecko kontroluje utrzymanie prawidłowej postawy. Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe aktywują rozwój aparatu mowy. Gra na instrumentach w zespole przyczynia się do nawiązania więzi między uczestnikami, uczy odpowiedzialności za wspólną pracę oraz podporządkowania się.
Muzyka ma ogromny wpływ na rozwój dziecka. Oddziałuje w sposób wielostronny, zarówno na sferę poznawczą, jak i emocjonalną. Wpływa na rozwój myślenia, ułatwia proces zdobywania i pogłębiania wiedzy o świecie.
W warsztatach brały udział nauczyciele z Miejskich Przedszkoli Nr 9,1,3,4,8,10,12 i Szkół Podstawowych Nr 4, 11 oraz powiatu.

 

Agata Kolasa-Skiba

Publikacja:
Wydział Oświaty
(05.11.2015 | aktualizacja 05.11.2015 09:04)
Archiwum
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30