Strona główna » Nasze wydawnictwa » październik-listopad, nr 10-11 (130-131) / 2003 » Z prac Urzędu Miasta
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

październik-listopad, nr 10-11 (130-131) / 2003

Wystąpienia radnych
Radny Mieczysław Biliński, 10.09. Michalowce


Panie Burmistrzu, Szanowni Państwo !

Wiele nas łączy. Mamy wspólny rodowód obejmujący m.in. Słowaków, Czechów i Polaków mówiących językiem słowiańskim. Słowacka historia i literatura podobnie jak Polska nacechowana jest wartościami chrześcijańskimi i tendencjami wolnościowymi. Początki literatury słowackiej wiążą się z działalnością braci słouńskich: świętych apostołów Cyryla i Metodego czczonych również w Polsce.

W okresie zniewolenia ateistycznego Słowacy mieli swojego kapłana Rafała Steikę, który podobnie jak nasz ks. Prymas 1000-lecia Stefan Kardynał Wyszyński bronił wartości chrześcijańskich.

Słowacy spokojni, oszczędni i pracowici o wszechstronnie wrodzonych zdolnościach z uporem bronili swej odrębności narodowej i językowej. Dzięki tym cechom naród słowacki zdołał zachować w ciągu wieków swoje oblicze, język, kulturę i uzyskać upragnioną wolność.

Zgodnie z transformacją ustrojową pojawia się w naszych krajach w obszarze życia społeczno-gospodarczego samorząd jako pierwsza po rodzinie społeczność mieszkańców. Potrzebuje on społecznej zgody co do podstawowych wartości prawa naturalnego, celów życia społeczno-gospodarczego oraz stanowienia prawa lokalnego. Te wymogi mogą zapewnić tylko ludzie sumienia, którzy świadomie poświęcają się dla dobra mieszkańców gminy. W polskim ustawodawstwie o samorządzie gminnym Rada Miasta uprawniona jest do "współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw" oraz do "przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych". W świetle naszego prawa istnieje możliwość współpracy z bliskimi sąsiadami co pozwoli na korzystne wspólne działanie w trosce o ideały, o byt i przyszłość naszych Ojczyzn.

Nasz gród Jarosław szczyci się piękną zabytkową architekturą, ciekawą historią, bogatą kulturą i tradycją chrześcijańską. Nowo wybrana Rada Miasta stawia sobie za cel ożywienie współpracy naszych społeczności w różnych dziedzinach. Istnieje możliwość w dziedzinie gospodarczej, ochronie naturalnego środowiska, kultury, turystyki, nauki, kontynuowania wymiany młodzieży na koloniach, wymiany doświadczeń w działalności samorządów i poszukiwania nowych twórczych inicjatyw.

Wierzę mocno w partnerską wspólnotę naszych narodów, ich siłę moralną, godność, honor i wierność swemu dziejowemu powołaniu. O tym fakcie będzie nam Polakom przypominać tablica z nazwą ulicy Michalovska w najbardziej ruchliwym centrum naszego grodu.

Radny Mieczysław Biliński, Sesja Rady Miasta 6.10.


Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Przedstawiony projekt uchwały w sprawie powołania Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej w Jarosławiu w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "h" ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym przewiduje tworzenie, likwidację i reorganizację przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek.

Do projektu uchwały nie dołączono regulaminu określającego wewnętrzną strukturę organizacyjną i prawne zasady działania komórek funkcjonalnych "Centrum" zgodnie z wyżej wymienioną ustawą.

Wprawdzie z postanowień ogólnych statutu Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej, § 1 wynika, że "Centrum" ma być samodzielną jednostką organizacyjną działającą jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia. Jednak kojarzono tu mylnie dwa pojęcia, tj.: samodzielną jednostkę organizacyjną i jednostkę budżetową miasta. Jednostką budżetową zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jest jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego. Gospodarkę budżetową metodą budżetowania brutto realizują jednostki budżetowe, a gospodarkę budżetową metodą budżetowania netto - jednostki organizacyjne, tj. zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne i fundusze celowe. Rozróżnienie tych form organizacyjnych ma charakter obiektywny, uwarunkowany istotą zjawisk z zakresu finansów publicznych oraz w dążeniu do racjonalnej gospodarki budżetowej.

Tak więc, proponowana samodzielna jednostka organizacyjna nie może wbrew prawu działać jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia. W projekcie nie przewidziano formy organizacyjno - prawnej proponowanej jednostki organizacyjnej i źródeł jej finansowania. Wspomniana poz. 989 w Dzienniku Ustaw Nr 15 z 2003 r. o finansach publicznych po prostu nie istnieje.

Z punktu widzenia ekonomicznego projekt uchwały pogorszy i tak już złą sytuację finansową miasta.

Dla wyjaśnienia pojęcia "jednostki organizacyjnej" podaję jej krótką charakterystykę. Zakład budżetowy zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z uzyskanych przychodów własnych. Zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną samodzielną i posiada rachunek bankowy.

Formą samodzielnej jednostki organizacyjnej jest gospodarstwo pomocnicze. Zapewnia powiązanie wydatków z przychodami i sprzyja bardziej racjonalnemu działaniu i wykorzystaniu środków publicznych. Istota tkwi w odrębności organizacyjnej i finansowej w ramach jednostki budżetowej, przy której prowadzi działalność. Rozlicza się z budżetem osiągniętym wynikiem finansowym. W świetle art. 21 ust. 1 ustawy o finansach publicznych środkami specjalnymi są środki finansowe, gromadzone przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych z tytułu spadków, darowizn, odszkodowań itp. Podstawą gospodarki finansowej stosowaną w działalności budżetowej są tzw. fundusze celowe, którego przychody pochodzą z dochodów publicznych, a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań zgodnie z art. 22 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy.

Ostatecznie o wyborze odpowiedniej formy organizacyjno - prawnej samodzielniej jednostki organizacyjnej dla realizacji zadań "Centrum" może zadecydować Rada Miasta, ale po uprzednim przygotowaniu projektu uchwały, zgodnie z wymogami stanowienia prawa lokalnego. Regulacje prawne zabezpieczając samodzielność jednostek samorządowych jednocześnie zakreślają wyraźnie jej granice.

W związku z powyższym składam wniosek o oddalenie projektu uchwały w sprawie powołania Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej w Jarosławiu jako niedopracowany i niezgodny z ustawą o samorządzie gminnym i cytowaną ustawą o finansach publicznych.

Reasumując powyższe dane samodzielna jednostka organizacyjna nie może działać jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia.

Stanowisko powyższe jest zgodne z opinią Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Rady Miasta Jarosławia oraz Stowarzyszenia "Mała Ojczyzna".

Numery archiwalne
Marzec 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31