Strona główna » Nasze wydawnictwa » luty, nr 2 (122) / 2003 » Sesja Rady Miasta
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

luty, nr 2 (122) / 2003

Wystąpienie radnego Mieczysława Bilińskiego
Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! Szanowni Państwo!


W nawiązaniu do wystąpienia Pana Burmistrza w sprawie informacji o realizowanych i planowanych zadaniach społeczno - gospodarczych miasta Jarosławia na 2003 r. pragnę przedstawić swoje spostrzeżenia. Informacje zostały podane w sposób interesujący z wykorzystaniem środków audiowizualnych, tj. z zaangażowaniem dodatkowo zmysłu wzroku. W oparciu o dane zawarte w planie realizacji budżetu na rok 2002 zauważam, że dochody zostały zrealizowane w 98,6%, co jest wyrazem dobrej ściągalności podatków w fazie kryzysu przy ostrym braku środków płatniczych, bankructwie i bezrobociu. Wydatki budżetowe zostały zrealizowane w 96,5%, a więc nie przekroczyły 100%. Planowany deficyt w wysokości ok. 1.420.880 zł został zmniejszony o ok. 550.802 zł. Procentowo wynosi to 38,76%. Tych wielkości nie komentuję.

Interesujące jest zestawienie zobowiązań i kredytów przypadających do spłaty w latach 2002 - 2007. Kolumna "kwota zobowiązania" zawierająca pozycje dotyczące kredytu komercyjnego na bieżące potrzeby w wysokości 2 mln zł i 1,5 mln zł przy stopie oprocentowania w wys. 8% zostanie już spłacona w roku 2003. Kolejne pozycje to umowy o pożyczki z Wojewódzkiego lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Są to kredyty preferencyjne, oprocentowane w wysokości 0,2 redyskonta czyli 7,5%, co daje realne oprocentowanie w wysokości 1,5% z możliwością umorzenia kredytu do 20%. Umowa pożyczki na budowę kolektora w kolumnie "zobowiązania" opiewa na 4.200.000 zł, a faktycznie wynosi 3.360.000 zł. Następna pozycja dotyczy modernizacji kotłowni zł 173.000 a jest 120.000 zł. Z kolei na budowę kanalizacji zł 1.000.000, a rzeczywiście jest 785.000 zł.

Jeżeli uwzględnimy rzeczywiste dane to kwota zobowiązań 9.108.000 zł ulega zmniejszeniu do ok. 8.200.000 zł. Koszty inwestycji budowy pływalni wynoszące 14.215.000 zostały już spłacone w wysokości 3 mln zł, a więc realnie opiewają na zł 11.215.000. Następnie MZK jest zakładem budżetowym, który pokrywa koszty z własnych dochodów i otrzymuje dotacje z budżetu miasta. Dotacja nie jest zobowiązaniem - jest to bezzwrotna pomoc finansowa przyznana przedsiębiorstwu w celu złagodzenia pewnego obciążenia. Poręczenia dla PWiK na kwotę 17 mln zł w kolumnie "zobowiązania" nie są zobowiązaniem. Poręczenie to gwarancja udzielona, która zapewnia przejęcie zobowiązania ciążącego na przedsiębiorstwie w sytuacji, gdy ono nie wywiąże się z niego w terminie.Przedsiębiorstwo PWiK dysponuje wysokim funduszem amortyzacyjnym i jest w stanie uregulować swoje zobowiązania. Tym bardziej, że niskie oprocentowanie kredytu tj. 1,5% z możliwością umorzenia 20% i posiadana płynność finansowa gwarantuje spłatę kredytu. Dodatkowo zauważam, że udzielona gwarancja (nie zobowiązanie) wpłynie na efekt ekologiczny, a tym samym uchroni budżet miasta przed wysokimi karami za zanieczyszczanie naturalnego środowiska przyrodniczego.

Podobnie przedstawia się kwota 15.100.000 zł wyrażająca potrzeby inwestycyjne PGKiM. Jest to kwota projektowana, a nie zobowiązanie. Wiadomo, że potrzeba to przykrość wywołana funkcjonowaniem organizmu, a więc jestem głodny, bezdomny, odczuwam brak zaspokojenia zbiorowych potrzeb należących do zadań gminy (zaopatrzenie w wodę, utrzymanie czystości w mieście, gminne budownictwo mieszkaniowe itp.). PGKiM osiągnęło w tym roku zysk ok. 1,5 mln zł i posiada własne środki. Problemy występujące w tym przedsiębiorstwie są więc przyszłościowymi zadaniami Rady Miasta i Burmistrza. Pragnę nadmienić, że zobowiązanie jest wstępną fazą dokonania wydatku, który będzie później przedmiotem zapłaty. Jeżeli od przerażającej, podanej do publicznej wiadomości kwoty rzekomych zobowiązań w wysokości 58.573.000 odejmiemy zobowiązania spłacone w wysokości 6.050.000 zł w 2002 r. i z ważniejszych pozycji takich jak gwarancja i projektowane potrzeby w przyszłości - w sumie 32 mln zł to faktyczne zobowiązania ulegną zmniejszeniu do ok. kilkunastu milionów.

W związku z powyższym składam wniosek o przedstawienie i podanie do publicznej wiadomości aktualnego, rzeczywistego stanu zadłużenia gminy miasta Jarosław z uwzglę-dnieniem kolumn: poręczenia, zobowiązania, pożyczek i kredytów z rozpisaniem na lata spłat, z podaniem stopy procentowej i wysokości umorzenia kredytów. Dokładne odzwierciedlenie stanu finansowego pozwoli na faktyczną i rzetelną ocenę sytuacji majątkowej gminy miejskiej Jarosław.

Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30