Strona główna » Nasze wydawnictwa » kwiecień, nr 4 (112) / 2002 » Fakty, Wydarzenia, Rocznice
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

kwiecień, nr 4 (112) / 2002

Przygoda pełna romantyzmu
W Muzeum Kamienicy Orsettich 27 lutego 2002 r. została otwarta wystawa "Pejzaże i widoki architektury - malarstwo zachodnioeuropejskie XVII i XVIII w.". Obrazy zostały wypożyczone z Galerii Dąbskich Muzeum Okręgowego w Rzeszowie.

"Otacza nas wspaniała przyroda, której niejednokrotnie nie dostrzegamy. Dzięki takim twórcom jak ci, których obrazy znajdują się na naszej wystawie, widzimy piękno natury" - powiedziała podczas inauguracji Krystyna Kieferling starszy kustosz Muzeum.

W ciekawy sposób historię rozwoju malarstwa pejzażowego przedstawiła Barbara Adamska z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. Pejzaż nie był samoistnym gatunkiem sztuki, lecz najczęściej tłem dla portretów, scen historycznych czy też religijnych. W dobie renesansu Leonardo da Vinci opracował "Traktat o malarstwie", w którym rozwinął wiele specjalnych problemów malarstwa, szczególnie tych, dotyczących zagadnienia światła i cienia, koloru, perspektywy powietrznej i barwnej, również w odniesieniu do pejzażu. Tej zasady trzymali się artyści aż do impresjonizmu. Kolebką pejzażu, jako odrębnego gatunku, są Niderlandy.

W okresie baroku artyści starali się wzruszyć widza, niejednokrotnie przedstawiając groźbę żywiołów. Pod koniec XVII wieku pojawiły się elementy dzikiej nieuporządkowanej przyrody. W XIX wieku widz staje się już tylko biernym obserwatorem natury.

Jednym z najcenniejszych, spośród 41 prezentowanych na wystawie płócien, jest dzieło Jacquesa Arthoisa z Flandrii. Ponadto zobaczyć można obrazy bardziej lub mniej znanych malarzy zachodnioeuropejskich takich jak: Philips Wouwermans, Pieter van Laer z Holandii, Jan van Gool, Joseph M. Schinnagl z Austrii, Johann Christian Brandt, Christian Hilgott Brandt, Michael Wutky. Urzekają miniatury naśladowcy Tempesty z Austrii, zachwyca rumak na tle pałacowej architektury Johanna Georga Hamiltona, rokokowe obrazy Giacomo Francesco Casanovy z Austrii, "Widok Wiednia" C.L. Hoffmeistera, czy też "Krajobraz z zachodami" Christopha Ludwiga Agricoli.

"Obrazy odzyskały swoją świetność dzięki wysiłkom specjalistów z Pracowni Konserwacji Zabytków w Rzeszowie" - z dumą stwierdziła Barbara Adamska. Podziękowała też za wieloletnią współpracę Dyrekcji i Pracownikom Muzeum w Jarosławiu.
Zofia Krzanowska
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30