Strona główna » Nasze wydawnictwa » wrzesień, nr 9 (129) / 2003 » Kultura
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

wrzesień, nr 9 (129) / 2003

Sprawozdanie z realizacji projektu autorskiego "Podróż przez Europę" realizowanego w Publicznym Gimnazjum nr 3

31 maja br. w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Jarosławiu miał miejsce finał projektu mającego na celu przybliżenie uczniom szkoły kultury i osiągnięć państw członkowskich Unii Europejskiej. W realizację projektu zaangażowani byli uczniowie wszystkich klas wraz z wychowawcami. Kilkutygodniowa praca przyniosła zamierzone efekty. Wyrazem tego są poniższe informacje o poszczególnych prezentacjach.

Klasa l "a" - Belgia:
Uczniowie przygotowali hymn i flagę narodową oraz zaprezentowali najważniejsze informacje dotyczące położenia geograficznego, historii, osiągnięć i głównych atrakcji Belgii.

Klasa l "b" - Dania:
Prezentacja złożona była z kilku elementów. Ciekawym po-mysłem był program telewizyjny - spikerka przedstawiła informacje z Danii. Ważny element stanowiły informacje turystyczne. Uczniowie przygotowali odpowiednie foldery za-chęcające do odwiedzenia tego państwa. Na uwagę zasługiwał występ Wikinga stojącego na tle charakterystycznej łodzi. Obok tych postaci wystąpiła również królewna Śnieżka. Sala była pięknie udekorowana flagami narodowymi, mapą oraz tablicami informacyjnymi.

Klasa l "c" - Szwecja:
Uczniowie zaprezentowali układ taneczny dopasowany do utworów zespołu ABBA pochodzącego ze Szwecji. Przygotowane zostały godło, mapa i flagi. Tablice informacyjne dotyczyły historii, warunków naturalnych, gospodarki i rolnictwa. Charakterystycznym elementem był oczywiście szwedzki stół odpowiednio zastawiony. Zaprezentowane zostały również postaci kojarzące się ze Szwecją; Pipi, św. Mikołaj oraz słynny naukowiec Alfred Nobel.

Klasa 1 "d" - Francja:
Francja została przedstawiona przez plansze informacyjne wykonane samodzielnie przez uczniów. Szczególne miejsce zajmowały oferty biura turystycznego prezentujące atrakcyjne miejsca Francji. Sala udekorowana była flagami, mapą i odpowiednimi ilustracjami, między innymi wieża Eiffla. Odpowiednio dobrana została oprawa muzyczna.

Klasa l "e" - Finlandia:
Uczniowie przygotowali scenkę prezentującą wędkarzy w łodzi na jeziorze, na tle fińskiego lasu. Jeden z uczniów wcielił się w rolę św. Mikołaja. Sala udekorowana została wykonanymi przez uczniów flagami narodowymi, mapą i herbem Finlandii. Wiele informacji zawierała gazetka prezentująca walory turystyczne oraz przybliżająca kulturę Lapończyków. Wystawka - to przedmioty kojarzące się z Finlandią: maskotki - niedźwiedź i Muninki, tekturowy renifer. W tle całej prezentacji słychać było szum strumienia i śpiew ptaków, co wyobraźnią przenosiło widzów nad fińskie jeziora.

Klasa 2 "b" - Austria:
Prezentacja ta składała się z kilku ciekawych pomysłów. Uczniowie przedstawili "Sekrety kuchni wiedeńskiej" wymieniając kilka charakterystycznych dań, których przepisy znalazły się na klasowej gazetce. W zabawny sposób dokonano prezentacji przygotowania kawy po wiedeńsku. Występ uświetnił układ taneczny - "Wiedeński walc". Widzowie mogli podziwiać instrumentalny występ kolegi grającego na akordeonie utwór "Nad pięknym modrym Dunajem". Omówione zostały również najważniejsze informacje dotyczące Austrii. Salę dekorowały plakaty i flagi.

Klasa 2 "c" - Hiszpania:
Hiszpania została przedstawiona jako kraj tradycji. Najciekawsze elementy to taniec flamenco i corrida. Uczniowie zaprezentowali charakterystyczne stroje narodowe. Zabrzmiały również hiszpańskie rytmy. Nie zabrakło piłki nożnej. Przedstawione zostały informacje dotyczące historii i geografii.

Klasa2 "d" - Niemcy:
Uczniowie przedstawili najważniejsze informacje na temat położenia geograficznego i historii. Ciekawym elementem prezentacji był wywiad z Claudią Schiffer, która scharakteryzowała typowego Niemca. Można było usłyszeć nie tylko hymn narodowy, ale również inne utwory niemieckie, dawne (J.S. Bacha) i współczesne. Przygotowane zostały gazetki tematyczne o Niemczech.

Klasa 3 "a" - Grecja:
Uczniowie przedstawili walory turystyczne, historię i położenie Grecji. Zaprezentowana została starogrecka moda.

Klasa 3 "b" - Irlandia:
Zespół klasowy przygotował prezentację, która obejmowała informacje dotyczące położenia geograficznego, historii i współczesnych warunków życia w Irlandii. Znaczną część zajęło omówienie walorów turystycznych i ciekawostek dotyczących tego państwa. Dużą uwagę przyłożono do prezentacji Dublna.

Klasa 3 "c" - Włochy:
Prezentacja Włoch składała się z kilku elementów. Jednym z nich była "Autostrada Słońca", czyli turystyczna taśma przedstawiająca foldery turystyczne, mapy i fotografie. Kolejny to "Kącik sportowy" - liga włoska, gwiazdy piłki nożnej. Zgromadzone zostały tu proporczyki, koszulki, plakaty, wycinki z gazet. Ciekawym elementem była satyryczna "scena balkonowa" z "Romea i Julii". Apetyty widzów pobudziły włoskie przysmaki. Przygotowane slajdy zaprezentowały pracę weneckiego gondoliera. Całość uświetniły włoskie piosenki.

Klasa 3 "d" - Wielka Brytania:
Obok najważniejszych informacji o państwie, w sposób zabawny zaprezentowane zostały postaci królowej Elżbiety i Bonda. Uczniowie w swojej prezentacji wykorzystali umiejętność posługiwania się językiem angielskim.

Klasa 3 "e" - Portugalia:
Uczniowie obok podstawowych danych o Portugalii przygotowali pokaz sztuki kulinarnej i narodowego futbolu. Entuzjazm wzbudził występ prezydenta i premiera, którzy do odpowiednio zastawionego stołu zaprosili Panią Dyrektor, a wszystkich częstowali owocami cytrusowymi.

Nie zabrakło również symboli narodowych. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością. Była więc królowa Elżbieta, niemiecka modelka Claudia Schiffer, postaci z baśni Andersena, wiking, św. Mikołaj, bogowie greccy, Romeo i Julia, Pipi, prezydent i premier Portugalii oraz reprezentacja drużyny piłkarskiej, hiszpańska korrida i flamenco, słynne włoskie potrawy, szwedzki stół i walc wiedeński. Dało się słyszeć narodowe hymny, piosenki obcojęzyczne, a nawet można było obejrzeć program telewizyjny na żywo, prosto z Danii.

Analiza załączników pozwala zauważyć, że w przygotowanie prezentacji zaangażowane były niemal całe zespoły klasowe. Uczniowie samodzielnie wykonali zdecydowaną większość rekwizytów (mapy, flagi, herby, gazetki, plansze, ilustracje, stroje). Częstym elementem prezentacji były tańce, sekrety kuchni, występy narodowych "bohaterów", utwory muzyczne. Praca uczniów była monitorowana i wspierana przez wychowawców.
To była prawdziwa podróż po Europie. Szkoła w tym dniu przybrała barwy narodów Europy, w salach pojawiły się symbole narodowe, a na korytarzu zabrzmiały dźwięki "Ody do radości" w trakcie programu przygotowanego przez Szkolny Klub Europejski. Widzowie wędrowali z sali do sali podziwiając efekty pracy swoich kolegów. Dało się zauważyć ogromne zainteresowanie a wręcz rywalizację o jak najciekawszą prezentację.

Autorka projektu Anna Stec
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30