Strona główna » Nasze wydawnictwa » luty, nr 2 (122) / 2003 » Różne
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

luty, nr 2 (122) / 2003

Objawy trudności czytania i pisania uwarunkowanych zaburzeniami analizy i syntezy wzrokowej

Umiejętność pisania i czytania należy do umiejętności podstawowych, które każde dziecko w młodszym wieku szkolnym powinno opanować w stopniu przynajmniej zadawalającym. Mimo dużego dorobku w zakresie doskonalenia metod nauki czytania i pisania obserwuje się ciągle dość znaczną liczbę dzieci, u których proces opanowania tych podstawowych umiejętności przebiega w sposób zwolniony i związany jest z różnorodnymi trudnościami, do których zaliczyć można m. in.;

  1. Brak zdolności dziecka - wynikający z obniżonego poziomu rozwoju umysłowego.
  2. Przewlekłe schorzenia dziecka - np. choroby reumatyczne, laryngologiczne, astma, nerwice, choroby serca i innych narządów wewnętrznych, które powodują u dziecka osłabienie koncentracji uwagi, zmęczenia, zmniejszają zainteresowanie nauką a niekiedy nawet uniemożliwiają wykonanie pracy.
  3. Zła sytuacja rodzinna dziecka - np. rozpad rodziny (rozwód), alkoholizm któregoś z rodziców czy upadek moralny rodziny. Są to sytuacje, które nie sprzyjają nauce dziecka, nie może ono podołać wymaganiom szkoły, a w rezultacie wywołują niechęć do nauki wszelkich wysiłków, do jakiejkolwiek pracy a na początku nauki szkolnej - przede wszystkim do czytania i pisania.
  4. Czynnik natury psychologicznej- to brak zainteresowania czytaniem, brak odpowiedniej motywacji do czytania lub gotowości do nauki przez dziecko.
  5. Zaniedbania pedagogiczne - to nauczyciel jako osoba najlepiej znająca dziecko powinna dostrzec, że z dzieckiem dzieje się coś nie tak.
  6. Fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno - motorycznej, które dotyczyć mogą: - analizy i syntezy wzrokowej,
    • analizy i syntezy słuchowej,
    • motoryki,
    • współdziałania czyli integracji w/w procesów,
    • pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej,
    • przewagi strony ciała - prawej lub lewej,
    • orientacji w schemacie ciała oraz kierunkach przestrzennych.
W edukacji wczesnoszkolnej wymienione trudności powinny być rozpoznawane i eliminowane przez nauczyciela dla dobra dziecka.
mgr Joanna Potoczny SP nr 10 im. Wojska Polskiego w Jarosławiu
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30