Strona główna » Nasze wydawnictwa » luty, nr 2 (122) / 2003 » Różne
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Nasze wydawnictwa

luty, nr 2 (122) / 2003

Zabawy w teatr
Wychowawca ma stworzyć to, czego w dziecku nie ma..." (Ludwika Jeleńska)


W toku naszej długoletniej pracy pedagogicznej w przedszkolu wyłonił się pomysł pracy opartej na edukacji teatralnej dzieci. Każde dziecko w wieku przedszkolnym pragnie sukcesu i uznania. Właśnie zabawy w teatr stwarzają ku temu najlepsze warunki. W wychowaniu dziecka trzeba kłaść duży nacisk na przeżycia emocjonalne - uczyć je cieszyć się i smucić, dostrzegać dobro i zło.Wszystkie te działania przynoszą efekty i sprawią radość tylko wówczas, jeżeli włączymy dzieci w działalność teatralną. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko wycieczki do teatru, zapraszanie aktorów do przedszkola, ale przede wszystkim zabawa w teatr. Poczynania te wspomagane przez literaturę dziecięcą dają nam duże efekty w pracy dydaktyczno -wychowawczej.

Działalność teatralna rozwija wyobraźnię, fantazję, twórcze myślenie dziecka, a także piękną, poprawną mowę. Dziecko występując na scenie przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie. Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci. Wskazują wyraźnie na to, co dobre a co złe, jakie postępowanie jest nagradzane a jakie potępiane. Pozytywny bohater, z którym dziecko spotyka się w spektaklu teatralnym, zdobywa jego uznanie, wyzwala chęć odegrania podobnego zachowania, pomaga w zrozumieniu dlaczego takie zachowanie jest dobre. Pokazywanie negatywnych bohaterów - bo i tacy istnieją w bajkach - ma duże znaczenie, ale powinno być odpowiednio zinterpretowane, najlepiej przy udziale samych dzieci. Ważne jest, by dzieci umiały dokonać oceny złego postępowania.

Tworzenie przez nas spektakli teatralnych w grupie mieszanej 3-4-5-6-latków pomaga realizować zadania dydaktyczno- wychowawcze, służy uatrakcyjnieniu zajęć, sprzyja większej aktywności dzieci, rozwija pamięć i ośmiela. Działalność teatralna jest twórczością dziecięcą, choć zazwyczaj inspirowana przez nas. Działa to na dzieci mobilizująco, zwiększa koncentrację uwagi i pobudza energię twórczą. Dzieci biorące udział w przedstawieniach teatralnych chętniej chodzą do przedszkola, biorą czynny udział w zajęciach dydaktycznych i stwarzają mniej problemów wychowawczych.

Dobra, radosna zabawa dzieci, w której dostrzec można przekazywane im wartości, stanowi dla nas - nauczycielek, prawdziwy sukces.

Zachęcamy innych nauczycieli do podjęcia działalności teatralnej wśród swoich wychowanków, ponieważ przynosi to sprawdzone efekty. 

 

Opracowały: nauczycielki Miejskiego Przedszkola Nr 9 Lucyna Łaszkiewicz i Jolanta Matusiak
Numery archiwalne
Kwiecień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30